Teamredo

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

SM Lydnad 2012

Av Mariah Andersson - 17 juni 2012 21:36

Ja, vad ska man säga?


 

Jag är jättenöjd med min och Redo´s prestation. Ibland spelar inte poäng och resultat så stor roll när man har känslan med hunden. Konstigt nog....


Platsliggning: 10 - 9,5 Sakta ner. Lugn och fin plats.


Sittande i grupp: 10 - 10. Fina Redo


Vi drog startnummer 12 så det var inte så lång väntan innan det var vår tur.


Fritt följ: 8,5 - 8 ( sakta sitt, trycker ngt på föraren ibland - sent sitt, tränger, växlar position i språng marsch) Domarna var mycket hårda i fria följet, många fick mkt långa poäng. Jag är jättenöjd för känslan var där med Redo, trots att han blir lite het!


Sitt, stå ligg under marsch: 9 - 9 ( ngt steg stå - lite ojämn i fria följ). Sättandet var fint, i ställandet tänkte Redo ligg i en millisekund och sänkte sig för att genast ställa sig. Detta resulterade i ett väldigt exakt och distinkt ställande. Jag tror att ena domaren inte hörde mitt kommando som är väldigt lågt och eftersom jag inte åtlöd order direkt utan gick ett steg till innan jag komenderade   trodde han nog att Redo tog ett steg innan sitt superfina ställande...


Nästa ring...


Sändande till rutan: 5,5 - 0 (många extrakommando - för många kommandon) Åh, skit också. Jag brukar alltid fråga Redo om han sett rutan för att han ska veta var den är innan han står vid konen. Man hade inte många steg på sig från att man såg rutan när man gick in på planen tills man stod vid konen. Tävlingsledaren stog ivägen så när Redo tittade så såg han den inte. Åh rackarns. Han springer till konen - snyggt! Eftersom han inte sett rutan så vänder han i för stor vinkel åt höger - mot det två vita plastbanden tror jag som säkert kan se ut som en ruta med lite vild fantasi. Jag får stanna honom, försöka skicka om, stanna, skicka om... När Redo väl ser den far han iväg så glatt så. Gullehund! Tyvärr så har domarna inte någon humor  


Vittringsapportering: 6 - 5 ( lämnar pinnarna, nosar - ej koncentrerat letande, tugg) Ja, när han inte får vittringen i vinden på vägen ut så har detta hänt förut, han letar lite bakom för att få vinden där och får han den inte där ser det tråkigt ut. Det tar en stund innan han går på pinnarna för att sniffa nära. Nu jäklar ska vi fixa ett system i hans letande!


Fjärrdirigering: 8 - 7,5 (flyttar sig ngt, ej distinkt - tempo, flyttar sig) Han gled fram kanske 1 cm så det var verkligen inte mycket. Däremot så gör han den lugnt för att klara tekniken och inte så exakt och fort som några andra duktiga hundar kan!


Sista ringen...


Apporteringsdirigering: 7,5 - 7 (tempo, dk - fel, dk) Han ställde sig fel vid konen och då vinklar han lite snett så han kom mot mitten. Jag fick dirigera om. Detta ska jag också ta tag i då han alltid gör det superfint på träning men kan få problem på tävling. Men när han väl förstod vilken jag ville ha så kom han med glädje och fart. Skönt att se att han klarade att göra fel utan att bli ledsen, min fina lilla prins!


Inkallning med ställande och läggande: 8 - 7 ( går ngt långt på komenderingen - steg efter kom. vid stå och ligg) Fin inkallning. Inte WOW men fin för att vara Redo!


Metallapport med hopp: 10 - 9 (stöter till föraren lite) Jag märkte det inte. Superfin apportering!!!!


Ja, det fanns en liten 10 gömd långt ner i domarnas poängblock. Det har varit en hård bedömning, som det brukar vara på SM. Som sagt; inte så fina poäng, slutade på 240 poäng och en 37:e plats. Inte i närheten av vad vi satsade på men konstigt nog är jag ändå väldigt nöjd. Redo gick så fint och vi hade känslan hela tiden. Ja, det blev fel på sina ställen men Redo var hela tiden glad och försökte lösa det hela - vilket han gjorde!!! Känslan höll även mellan momenten och han fick iallafall glänsa lite med sin metallapport!


Roligt att Redo´s och min känsla strålade ut från planen. Citat från Eva Bodfälts blogg om SM.  Det värmer att få höra att det såg fint ut utan att poängen visade det!!! TACKAR!


"Ett ekipage som etsade sig fast i mitt hjärta utan egentliga toppresultat var Mariah Andersson med den bruna kelpien Cukid´s Guru. En härlig harmoni och ett underbart samarbete."

http://blog.evabodfaldt.com/2012/06/sm-i-lydnad-och-agility-i-borlange.html#more

 

  

 
 
Anna & Juni

Anna & Juni

17 juni 2012 22:36

Underbar kommentar och jag vet ju att ni är ett härligt ekipage att titta på! Stort grattis till ännu ett SM och en bra prestation!

http://www.annaronge.com/blogg

 
Ingen bild

Stefan

18 juni 2012 10:42

Ni är grymma! Så länge du känner dig nöjd så spelar ju inte placeringen så jätte stor roll. Redo har ju ingen aning om vad en placering betyder och hans känsla på planen är ju viktigast. Har han lyckats att beröra publiken på ett sådant sätt under tävlingen så tycker jag att ni ska vara hur nöjda som helst. Grattis!

Det är så härligt att läsa om era prestationer i och utanför tävlingsbanan. Jag kan inte mer än att sakna hans bror Guinness när man ser bilder och när du skriver om Redo. Dom var nog ganska lika varandra.

Det känns bra att ha en avkomma från Redo i alla fall, även om jag helst av allt skulle vilja ha Guinness här. Jag ska fortsätta följa ert arbete tillsammans. Det är verkligen en givande och intressant blogg.
MVH Stefan

 
Christer & Busa

Christer & Busa

18 juni 2012 15:27

Sånt här händer ibland, tyvärr !!!!
Du har ju alla fall sammma goa R med dig hem igen och det är ju det viktigaste.

http://christer-busa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Malin

18 juni 2012 18:23

Härligt Mariah!!
Känslan är det viktigast och att ni är ett superteam kan ingen ta miste på =)

//Malin och Jojo

 
Gunilla & john-Åke

Gunilla & john-Åke

20 juni 2012 09:26

GRATTS till ännu en fin prestation!
Vi är stolta över dig! Gläd dig åt de fina kommentarerna!
KRAMAR

http://www.cukids.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards