Teamredo

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Finaste Redo

Av Mariah Andersson - 3 september 2012 08:56

Ber om ursäkt för ett extremt långt uppehåll!

Men det har sina förklaringar:

I mitten av juli åkte jag iväg till en sjukgymnast för att kolla upp Redo. Jag gör det med jämna mellanrum varje år för att ha koll på hur hans kropp mår. Jag hade inte märkt några konstigheter i träningen utan Redo har varit roligare än någonsin att träna mer, satsar allt i varje träningspass som alltid . Kjerstin hittade att Redo hade ont i ryggen: när hon tryckte på höger sida vid ländryggen öppnade Redo ögonen lite mer, sjunk undan lite i ryggen och smackade till en gång. I rörelse tyckte hon att han inte hade riktigt samma påskjut med höger bakben och vid mätning av alla benen var han lite ojämt musklad på bakbenen. Redo blev rekommenderad kopplade promenader i SKRITT i 10 minuter *5/dag. Har ni någon aning om hur kort en promenad blir om man skrittar 5 minuter åt ett håll och sedan tvingas vända?!!?!?!?!?!?!?!?!      . Fy fan vilket djurplågeri! Redo hatade plötsligt sitt liv, och jag med!

Vi fick ryggstabiliserande övningar som vi skulle göra 5-8 ggr/dag. Redo skulle hitta sina djupliggande ryggmuskler med bland annat balansera på två ben, diagonalen. Redo fick snabbt lära sig att hålla upp ett bakben och jag stöttar lite med frambenet för att han ska förstå. Målet är att han ska lära sig att balansera helt själv!

Återbesöket efter två veckor var bra! Redo använder benet korrekt nu, hittar skritten bättre - har ju varit en passgångar hela livet - de få gånger han inte ligger i galopp  . Det fanns kanske en tendens kvar att han reagerade på höger sida men kanske bara för att vi visste att han gjorde det tidigare...  Nu fick vi öka på motionen till 20 minuters prommisar (kors i taket) och sedan veckan efter till 30 minuter. Fortfarande bara i skritt. Ni kan inte förstå hur långsamt man måste gå för att en liten nu understimulerad kelpie ska skritta och inte vara för lätt i benen. Redo och jag har dessutom alltid tränat att det är han som ska bjuda upp mig till träning. Det krossade mitt hjärta att hela tiden nonchalera Redo när han började titta på mig med dom där vackra ögonen som bara bad om att få börja JOBBA!!!!  

   

Sjukgymnasten tycke att jag skulle börja öka sakta men jag ville ha en ortoped som skulle titta på Redo för en second opinion innan jag vågade öka på - Redo är ju mitt allt! I torsdags var vi hos ortopeden Maria på Ultuna. Hon hittar INGENTING, Redo är helt oöm i ryggen, alla muskler är mjuka och fina och han trycker fortfarande på rätt med alla ben. Så från och med i torsdags så fick Redo gå lös för första gången på 1½ månad.  . Han måste värma upp först 20 minuter sedan får han gå lös i 10 minuter. Han får trava men inte galoppera eller göra explosiva starter. Redo är så lycklig att faktiskt få vara hund igen. Tänk att majoriteten av alla hundstackare i Sverige lever ett livet i koppel?! Hua!!

Denna vecka ska han få börja galoppera och Maria ska känna på honom igen på fredag. Har hunden en gång haft känning av ryggen så misstänker man tyvärr att det kan vara en disk som ligger bakom. Om det är det så finns risken att han kommer få ont igen. Tack vare att jag kollar upp honom så har vi förhoppningsvis hittat detta i ett tidigt stadium och att han kan få komma tillbaka som tävlingshund! Som sagt, jag har inte märkt någonting i träning utan tycker han tar i som attan i allt! Man tycker ju att hunden borde maska i något moment eller i vardagen, men icke. Det är därför det gäller att vi har koll - framför allt på träningsidioter som Redo som älskar att få jobba för dom tackar ju aldrig nej!

Alla som känner mig vet vad jag tycker om Redo. Han är min älskling, det bästa som finns! Redo är en underbar kamrat och tävlingshund. Jag saknar inga bitar på denna lilla bruna galning utan tycker att han är komplett. Jag vill aldrig ha en annan hund!!!!!!!!!!! Jag trivs bäst med bara en hund som man kan ha den här nära relationen till - det är ju bara Redo och jag! Jag har någonstans inbillat mig att Redo ska leva för alltid men plötsligt som ett slag i ansiktet har jag förstått att Redo inte är odödlig. Jag kommer börja leta efter en ny hund. Även om Redo blir bra så tjänar han säkert på att inte träna riktigt lika mycket för att han ska hålla så länge som det bara går. Vi är ju färdiga med all momentinlärning utan behöver bara underhållsträna. Varför vi tränar så mycket är mycket beroende på att jag gillar att träna! Så jag behöver en ny hund som jag kan få träna. Ingen kan någonsin vara lika bra som Redo och därför tittar jag mot en annan ras. Köper jag en ny kelpie kommer jag nog vara orättvis - då vill jag ju ha en ny Redo! Så här i efterhand är jag ju självklart en idiot som inte tog en valp från Lira - Redo kombinationen i våras men då var jag inte alls inställd på det här!


Men hur ska jag kunna hitta en hund som ska kunna ta över efter Redo?!

 


 
 
Gunilla & john-Åke

Gunilla & john-Åke

3 september 2012 10:00

Finaste Redo...så lik sin mamma!!
Hoppas att ni får många härliga träningar tillsammans, med kanske lite mindre fart!
Du tar ju hand om honom på absolut bästa sätt!
Kramar till er båda!

http://www.cukids.se

 
Christer & Busa

Christer & Busa

5 september 2012 09:06

Skönt att ni verkar vara på banan igen.
Jag vet vart det förhoppningsvis finns små Zathungar till nästa sommar...

http://christer-busa.bloggplatsen.se

 
Malin & Ripa

Malin & Ripa

9 september 2012 11:18

Va skönt att "pappa" blivit bättre!!! :-)
/ Ripa "pipen"

http://fattiggullarp.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards