Teamredo

Direktlänk till inlägg 11 juni 2013

Sommar

Av Mariah Andersson - 11 juni 2013 21:59

Nu är det sommar!


Fina Redo. Vi har startat upp träningen igen efter militärmånaden. Jag kände att Redo behövde lite semester efter den tunga månaden och nu så! Ska anmäla till lite tävlingar - längtar efter att köra min fina kelpie igen!!!!

Redo ska träffa Midimys Mea i midsommarveckan för en dejt! Kan bli en spännande kombination om dom fattar tycke för varandra  

Jag har jobbat hela helgen så nu har jag haft några komp-dagar. Passade på att njuta på stranden med kameran  

                 

 

Min underbara lilla Tur!

Vi har haft det lite jobbigt sista månaden då han har tvingats vara i koppelvila då jag trampat och skadat honom på en joggingtur. Att sätta en 6 månaders mallevalp i koppelvila - ja det skulle jag inte ens önska min värsta fiende! Det har varit tungt för han har fått mycket frustration och stress av att inte få göra av med energi. Eftersom det var en tå jag skadade på honom så har det handlat om att tvinga honom till långsam skritt. Mycket konflikter blev det och jag har känt mig så orättvis och frustrerad över hela situationen - och rädd för att förstöra den fina relation vi byggt upp. För en vecka sedan fick jag börja jogga med honom och redan efter första halvmilen så var han min vanliga goa hund igen. I söndags släppte jag honom för första gången på nästan 1 månad och han blev så lycklig. Jag fick tårar i ögonen för hur jobbigt han måste haft det och arg på mig själv för att jag blivit irriterad på honom   Dock har han plockat fram beteenden som jag inte är nöjd med och jag kände att vi behöver hjälp att veta hur jag ska hantera honom på bästa sätt. Alla kan vi behöva hjälp någon gång och jag visste vem jag ville vända mig till!

Så igår träffade jag bästa Frida Wallen, som äger Tur's morfar Blacknecks a' Best. Det var en riktig aha-upplevelse!!! Det var som att få en ordbok på Malinois och plötsligt pratade jag och Tur samma språk!!! Vi diskuterade, tittade på och övade korrigeringar i två timmar  . Jag vill hitta ett sätt att han blir lugn av korrigeringen och inte bara passiv - det är en jäkla skillnad! Eftersom han plockat fram så mycket frustration under koppelvilan så har jag blivit lite osäker på vilket som är bästa sättet att ta honom på. För Frida fanns det inte tveksamheter: hon visste precis och Tur svarade så fint på det! Vi har nu 5 saker som det är absolut förbud att göra: bita på Redo, bita på kopplet, skälla i bilen, skälla när man sitter uppbunden och sno föremål som jag förbjudit  . Stackars Tur har det inte lätt! Men han förstår Fridas språk. Helt otroligt vilka framsteg vi har nått bara ifrån igår kväll! Underbart! Jag älskar verkligen den lilla galna mallen och nu är vi på rätt spår igen. Jag gillar att ta tag i problem innan det verkligen är ett PROBLEM! Tur har börjat blivit stor nu och lyfter benet ibland och det medför att man måste hitta rätt NU! Och det har vi gjort! Längtar att träna massor men tar det fortfarande lite försiktigt med träning eftersom han är helt galen när vi tränar. Han vet inte vad det betyder att ta det lite försiktigt  

                               

 
 
Gunilla & john-Åke

Gunilla & john-Åke

13 juni 2013 08:30

Spännande tider för Redo!
Tävling, i vilken eller vilka grenar?
Hur som helst, lycka till!!

http://www.cukids.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards