Teamredo

Direktlänk till inlägg 6 juli 2013

Redotävling och Turträning

Av Mariah Andersson - 6 juli 2013 19:55

Redo och jag har tävlat elitlydnad i Gävle idag. Vi kom direkt från ett IPO-läger i Sollefteå. Klockan blev mycket så jag var framme i Gävle halv tio igårkväll och bestämde mig då för att sova i bilen på brukshundklubbens parkering. Redo fick sova i buren ifred och jag och Tur knögglade ihop oss bak i bilen. Tur var överlycklig 

Vilken känsla jag hade med Redo på planen . Gävle bjöd på fina planer, treliva människor och fint väder  lite varmt för hundarna bara...


Poängen: 297,5!!!!!!!

10 på bägge gruppmomenten

Fritt följ: 8,5 Sen sitt, ngt långt fram i språng

Stå, sitt ligg: 7, missar sittandet. Har bara satt sig istället för att stå sista månaden så tokbelönade ställandet igår. Idag fick jag två fina ställande  

Ink med stå och ligg: 9,5 ngt långt läggande

Rutan: 9,5: ngt sen avslutning

Dirigeringsapport: 10  

Metallen: 9 Slarv vid upptag. Han slarvade inte! Han grep som bara han kan göra: smälla i den så man tror att alla tänder ska gå sönder samtidigt som han vänder i luften flygande med rumpan. Jag är jättenöjd  

Vittring: 10   

Fjärren: 10  


Imorgon ska vi dit och tävla igen. Redo var jättetrött efter ha MINGLAT i en vecka på lägret: pussats, suttit i knä och tiggt mat från alla  . Nu ligger han och sover sött i min säng och vilar upp sig...


     

Lägret då!?!


Vi har varit uppe på Canine For Use lägret i Sollefteå. Jag och Tur skulle gå i BSL-gruppen för en instruktör som heter Pia Sävenberg. Helt fantastisk instruktör!!!!!! Det är så skönt när man direkt känner ett förtroende för en ny instruktör och köper allt hon säger och tycker. Jag är lite känslig och brukar inte ha så lätt att känna så...

Jag ville koncentrera mig på spåret för att få lära mig hur jag ska lära Tur att känna ett lugn och arbetsro i spårarbetet då han är lite het...

Har fått massor med tips och på bara fyra dagar så har Tur gjort enorma framsteg. Helt otroligt! Hennes filosofi var att hunden måste vara i rätt sinnesstämmning redan innan spåret och att man aldrig bråkar med hunden i spåret. Målbilden är en hund med mycket låg nos, stängd mun, helt mjuk och avslappnad i kroppen och en nos som ska arbeta så hårt att man hör den hela tiden  


Depå med godis i starten

 

Hängande lina, aldrig låta hunden gå i spänning för då kan den inte jobba mjukt i kroppen


Lungt beröm i depåerna.



   

                


Apport av snusdosa i spåret. Pia tyckte att det var för tidigt att lägga in det så vi får avvakta med det...i månader...


   

Smula mer godis över Tur när han står i en depå tills han hittar rätt lugn innan han får gå vidare

   

   

 
 
Ingen bild

Jessica Rönnberg

6 juli 2013 23:02

Himla bra tips i spåret, vad menas med Depåerna? Är det där apporten ligger? Det där vill jag höra mer om:-) Jessica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Skapa flashcards