Teamredo

Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

Årets första elit-tävling

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar.

En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll   

Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på planen. Vi stod gömda bakom en tjock granhäck men när jag böjde mig ner kunde jag skymta Redo. Han satt så fint så iallafall inte han, tänkte jag. När vi blev framropade så hade en stor schäfer bredvid Redo ställt sig upp och gått fram några meter. Inga konstigheter för Redo, sånt bryr han sig inte om men ovanligt att man ser det i elitlydnaden.

Därefter platsliggning. Inte ens halva tiden hade gått när jag plötsligt fick en otäck känsla!!!!! Jag böjer mig ner och ser då schäfern stå helt över Redo med uppspänd svans och huvudet någon decimeter ovanför Redos huvud. Redo ligger lugnt med öronen framåt och fint fokus efter mig      Jag tänker inte utan ropar till schäferägaren att hämta sin hund!!!!! Samtidigt hör jag att domaren ropar ut oss. Jag ser att Redo rycker till när han hör min röst. Då kallar jag in honom direkt och han kommer lyckligt. Schäfern visas av planen och jag busar med Redo - han fick till och med skälla loss på planen  . Vi fick mycket beröm från domare och tävlingsledare hur duktig min hund var - men han ska inte behöva stå ut med sånt där!?!?!?!?!?!?!?!?!?! Vi ställer upp igen och vi går och gömmer oss. Då kommer mina tårar!!!!! Jag blir så trött på dumma hundar. Vi har råkat ut för alldeles för många dumma hundar på senaste tiden. För bara några veckor sedan var jag och Tur med om ett otäckt anfall där en hund verkligen ville döda Tur. Mina hundar har inte lagt på sig av alla de senaste attackerna och jag kan hålla mina känslor under kontroll så länge dom är med men nu var det en för mycket - bara några veckor innan SM! Men jag har världens bästa Prins  Jag sneglar på honom under den andra platsliggningen och han ligger lugnt och fint med öronen fram och härligt fokus!

 

Fick full poäng 10-10 på både sittningen och platsen.

Fritt följ poäng 8: sent sitt, snett sitt, glider fram i språng, SNYGGT långsam! Helt rätt bedömt av domaren! Redo het som en liten galning men sån härlig attityd .

Z:at poäng 7: står istället för sitt. Han har gått så bra i z:at i månader. Men han har fuskat lite i upptagen så har tränat ETT upptag med belöning och där förstörde jag hans helhetskänsla i det momentet  Jag vet ju att han är känslig....skit också! Han har gjort fel i sitt på nästan alla de sista träningarna så inte förvånad...

Inkallning poäng 8: bra stå, långsamt ligg.

Rutan poäng 8,5: något självständig vid kon, avvaktande tempo. Ja inte den rusning som han brukar. Kändes lite osäker men lite hårt bedömt...

Dirigeringsapport poäng 7: extra kommando, krokig väg. Han svängde vänster istället för höger!??! Sedan fick jag höra att en i publiken sett att precis samtidigt som jag kommenderade så viftade någon på planen (domare eller skrivare) till med handen. Han ska ju inte reagera på en sån liten störning men han var lite för het och inte i rätt sinnesstämning så kanske det som påverkade? Jag är glad att han fixade det trots att det blev fel i början   

Hopp och metall poäng 10: BRA!!

Vittring poäng 10: Snyggt. Jätteglad att han trots att det blivit lite tokigt innan inte blivit osäker och trots att han var så het sorterade fint!!!!! Och det blåste halv storm! Älskade prinsen!!!

Fjärren poäng 8,5: extra kommando, långt handtecken. Han låg och tänkte på något annat vid första skiftet från ligg till stå. Tror att det var det handkommandot jag fick neddrag för.

 

SUMMA 276 poäng och KLASSVINST! Domare Stefan Tunér dömde ganska hårt men rättvist. Han ska visst dömma SM i år  . Jag är såååååååå nöjd med Redo. Het som jag vet inte vad men älskar hans attityd och utstrålning!!!! Jätteglad för vissa bitar och vet vad vi behöver jobba på de närmsta veckorna...


 
 
Marie

Marie

28 maj 2014 00:26

Tur inte Redo svarade eller verkade ta åt sig! Ni är ett fint team och Redo är verkligen en toppen hund :-) Lycka till nu!

http://www.123minsida.se/minos

 
Ingen bild

Birgitta, Lizzie och Lilla Loppan

29 maj 2014 19:20

Kan bara helt instämma i vad Marie skrivit :-) men fy sjutton, jag ryser när jag läser om platsliggningen :-(
Kan för mitt liv inte förstå varför det momentet alls ska vara kvar i nuvarande form !
Grattis till klassvinsten och till att du i Redo har en underbar hund !!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Av Mariah Andersson - 13 april 2014 11:55


Nu har Tur gjort sin mentalbeskrivning. Alltid spännande när en ung hund ska genomgå en MH-bana!   Tur gjorde ett fint MH! Tycker att det ger en ganska bra bild om hur Tur är. Älskar människor, mycket lek, hög intensitet, inga aggressioner   oc...

Ovido - Quiz & Flashcards