Teamredo

Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

Gastroskopi

Av Mariah Andersson - 20 maj 2010 07:48

Jag hade tänkt skriva att det inte var så farligt, men det går inte  . Jag blev mottagen av en jättegullig syster som förklarade allt för mig. Mer än en gång frågade hon om jag var nervös. "Nej, ska jag vara det?" svarade jag. Sedan frågade hon om jag ville ha svalgbedövning. Hon sa att de flesta inte tog det så då kan ju inte jag vara sämre  En relativt ung läkare kom in som skulle göra själva gastroskopin. Och så började hon! Svälj svälj gastade hon medan hon tog sats och tröck och tröck. Jag kände att hon låg fel och det gjorde skitont. Nej det var inte särskilt glamoröst  Efter kanske 5-10 minuter av kräkandes från mitt håll så kom plötsligt någon mer erfaren läkare in med orden, nu får vi lugna ner sig lite. Så gav han mig bedövning och sa: försök inte svälja, andas bara lungt och fint. Och så var kameran nere. Däremot så kände jag väldigt tydligt hur kameran rotade runt och plockade bitar. Jag kräktes så mycket att jag har blodsprängda ögon och blåmärken runt ögonlocken. Skönt...

Däremot efter när jag frågade hur det såg ut så var han lite dum, tycker jag. Han sa lite avvaktande att dom såg inget magsår men magen var generellt irriterad/känslig. "Ingen fara, ta en samarin och drick vichy vatten ibland" blev hans diagnos. Hade det varit så enkelt hade jag väl för f-n inte utssatt mig för det. Har under 6 veckors tid knappt ätit någon vanlig mat alls, äter filmjölk och har nu börjat köra en måltid/dygn. När jag har ätit vanligt, som under talanglägret så känner jag av det direkt. Lite samarin!!!!! Arg som jag var så när det senare var dags för mig att äta lunch så testade jag då att äta vanlig mat. En kycklingrulle med sallad och bröd, ingen dressing. Sedan mådde jag så illa så jag grät under eftermiddagen. Är så jäkla trött på det här. Och har som sagt dålig hungerkänsla. Igår när jag slutligen fick äta hade det gått 18 timmar sedan jag åt eller drack sist men jag är inte alls hungrig. Undrar vad det är för fel på mig. Lite känlig bara kanske...

 
 
Johanna, Pi & Spider

Johanna, Pi & Spider

20 maj 2010 08:41

Låter ju inte riktigt klokt, du får be att få en annan läkare som lyssnar på dig. Hoppas verkligen att du kryar på dig!

http://www.jblom.se

 
Ingen bild

Monica Fernie & Nipsa

20 maj 2010 10:53

Det där låter ju inte klokt! Så får det inte och ska det inte gå till. Själv gjort gastroskopi och varit med på rätt många... men det där är inte ok! Var har du varit? Var rädd om magen... Vi kan prata mage nästa gång vi pratar hund... Men var rädd om dig!!!! Usch jag tror inte på det där....

 
Ingen bild

En medkännande

20 maj 2010 14:14

Här kommer ett välmenat tips från en som haft magsår och magkatarr sedan 18 års ålder.
Köp Losec mups på Apoteket och tag en tabl på morgonen och en på kvällen i 14 dagar.
Jag kan garantera att det kommer att hjälpa dig!
För mig brukar det ta 3 dagar före det att de hjälper men sluta inte då utan fortsätt att ta dem minst 14 dagar!

 
Anna o hundarna

Anna o hundarna

20 maj 2010 16:39

Jo tack, det där känner man igen! Fast numera vägrar jag gastroskopi - de hittar aldrig nåt och det är SÅ hemskt! Enbart småbarnsvälling i ett par tre veckor, sen tillägg av första sortens småbarnsburkmat så sakteliga brukar rädda mig när det har varit som värst. Tidvis har jag fått morfin också... Krya på dig!

http://www.pelleskop.webblogg.se

 
Jill

Jill

21 maj 2010 06:01

Tänker på dig :) KRAMAR!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Maria

Maria

21 maj 2010 10:20

Gastroskopi är vidrigt! Fråga en som vet.... Har ju gjort några stycken...
Stå på dej, de får väl leta tills de hittar felet!! Kan ju inte bara ge sej, något är ju fel, helt klart!
Kramar från oss!

http://www.kennelwalkabout.se

 
Ingen bild

Malin

21 maj 2010 21:21

Aj.aj,aj
Håller med Maria, stå på dig!! Så där kan du ju inte ha det. Man ska inte behöva må dåligt bara för att man har otur och träffar fel läkare.

Krya på dig!!
//Malin och Jojo

 
Anna & Juni

Anna & Juni

22 maj 2010 21:26

Fy! Stackare!!! Hoppas de hittar felet så du blir av med det där. Men vad är det jag läser längre ner. 2:a till snyggingen, hade domaren glömt glasögonen hemma eller ? ;)

http://www.annaronge.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards