Teamredo

Direktlänk till inlägg 13 juni 2010

DM Bevakning

Av Mariah Andersson - 13 juni 2010 15:05

Idag har jag och Redo tävlat DM i Bevakning!

Det lottades på morgonen och jag drog sista startnummer, 8. Först ut för mig var patrulleringen. Redo fick en bra vind. Senare fick jag veta att ljudet hade börjat precis när jag startat igen från vinden. Jag trodde Redo bara var ivrig och köpte först inte markeringen. På grund av det fick jag sämre poäng där då. Annars gick han väldigt fint! Vi fick fullt på vinden, det Redo haft svårast för  


Sedan rusade vi iväg för att ta uppletandet. Det var en jättefin ruta med bergterasser och mossa. Dock hade hundarna mycket svårt i rutan!!! När jag skulle köra att någon hund fått in två föremål, och någon bara ett. Redo flög ut och fångade ett relativt snabbt, fick cirkla lite. Sedan var det omöjligt. Jag tyckte Redo jobbade fint i vind men han fick liksom aldrig tag i föremålen. Endast ett föremål in och då en 0:a i protokollet  Jag tror det var en hund som fick in alla föremål, annars var två eller ett snittet.


Sedan var det dags för patrullering med spårupptag. Patruleringen gick fint, och så flög Redo ut til vänster. Plötsligt fick jag en black out!!!!

"Ska man stanna och meddela gruppen att han fångat ett spår eller ska man följa hunden direkt eller...". Den sekunden jag tvekade fick Redo att vända och dra åt andra hållet. Dock kände jag direkt att det var bakspår. Han stretade inte och han hade redan i patruleringen visat att spårriktningen var vänster. Så jag stog kvar. "Nehä, sa Redo, då skulle man väl inte ta spåret" och vände framåt på patrulstigen. Jag viste ju att han hade ett spår så jag stog kvar igen. Då letade han än en gång åt höger och sedan vände han upp och drog åt vänster. Som domaren sa efteråt, låg och kravlade på mage för att övertyga matte om att han hade spåret. Lite avdrag på mig på upptaget då  annars gick spåret lysande!!! Efter några hundra meter så plockade Redo första föremålet. Det visade sig vara min spårläggares stegräknare. Redo fick lite skinkost för den och så skulle vi fortsätta. 1½ meter senare fick han vårt riktiga föremål, pinnen. Lite roligt var det även på metallen. Den låg mitt i ett kärr balanserandes på en liten tuva. När Redo tuffade på så trampade han på tuvan och metallen gled ner i vattnet. Sedan vände Redo upp och nosade sig tillbaka och grep den i vattnet! Fullt på pinnar och han gick som en ångvält!

Man måste ha tjusiga stövlar om man leker militär  

  

Sist av allt så hade vi lydnaden. Redo förstod inte alls att det var lydnad. Jag gick in på grusplanen med koppel på och han fattade verkligen inte, matte hade dessutom midjeväska och spårgrejjerna med  .

    

Han kändes trött, vilket inte är helt konstigt men han var inte sig själv. Redo tyckte nog inte att jag var mig själv heller. Dock var det roligt att spårgrejerna var inne på planen, han passade på att kampa lite med dom mellan momenten.  

 Tungapporten dock briljerade han i, SMACK i 4 kg apporten och galopp in  


Sammanlagt så fick vi 956 poäng, 3:e plats med knappt 30 poäng från 2:a plats. Vårt distrikt hade 2 platser som blev direktkvalificerade för SM. MYCKET SURT!!! Nu får vi hoppas på lite tur, alla distrikt har inte startande så det är inte helt kört. Vet dock inte riktigt hur de andra plockas ut, om det är poäng eller lottning.

 

3:e plats DM Bevakning 2010

  


Dock har jag inte bara glada nyheter. Jag var hemma igår. Hundarna sprang ner till stranden och lekte. När vi skulle gå upp så tittade jag till på mammas border collie Lukas och tyckte han galopperade konstigt. Jag bad han lugna ner sig lite och när han gick ner i trav så såg jag att han inte riktigt fick med sig bakbenen. Jag gick in med honom direkt och kollade honom. Jagskulle titta på positionsreflexerna, man ställer tassen med ovansidan av tassen mot golvet och då ska dom av reflex ändra tillbaka till riktigt läge. Han hade lite nedsatt på vänster och mer nedsatt på höger bakben. Jag testade 10 minuter senare igen, då var reflexen helt borta på höger bakben. Jag ringde min veterinär som tyckte att jag skulle åka in. Så kvällen igår spenderades på Ultuna Djursjukhus. Det vi misstänker är diskbråck. Han verkar inte ha ont utan mer att bakbenen inte riktigt fungerar. Tack vare att jag är djursjukvårdare så fick han följa med hem igår, veterinären sa att han annars inte skulle fått det med tanke på hans tillstånd. Han har fortfarande inte reflexen tillbaka på höger. Vi hoppas att han ska kunna läka av sig själv. Operation är inte aktuellt och veterinären sa att om han inte bättrar sig så får man låta honom somna in. Prognosen känns kanske inte så lysande. Vi ska låta det gå ett par dagar och se i vilken riktning det går. Han kan både kissa och bajsa och som sagt verkar det inte som det gör ont. Jag håller verkligen tummarna för fina Lukas. Vi vill inte bli av med vår bästa vallhund och kära familjemedlem!

 
 
Jill

Jill

13 juni 2010 18:25

SUPER GRATTIS NI ÄGER!!!!!

Hoppas lilla Lukas bättrar sig nu :(

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Gunilla

Gunilla

13 juni 2010 22:16

GRATTIS!

Tråkigt med Lukas:( Hoppas att det bättrar sig.

http://www.cukids.se

 
Anna & Juni

Anna & Juni

15 juni 2010 07:43

GRATTIS!!!

Hoppas Lukas blir bättre snart!

http://www.annaronge.com

 
Mögel-Åsa

Mögel-Åsa

15 juni 2010 10:46

Ja... snacka om blandat inlägg... hoppas det går bra!!!

Redo-bebbarna sköter sig som de ska och i måndags träffade jag Diezel. Han är inte bara snygg utan väldigt balanserad och trevlig... stora förhoppningar:)

Sandra meddelar också att Magi är en mycket självständig dam som kan det mesta "själv"...

http://www.kennelhyzz.se

 
Fia

Fia

15 juni 2010 12:04

Så tråkigt med Lukas :( Hoppas att det går bra!
Grattis till 3:dje placeringen, hoppas att ni får vara med på TJH-SM.

http://www.vickulas.se

 
Marlene

Marlene

15 juni 2010 14:31

Grattis! Lilla Magi har en så fin pappa, man ser likheter redan :)

Trist med Lukas :( hoppas det reder sig åt rätt håll!

http://www,mafomy.wordpress.com

 
Maja, Ache & Link

Maja, Ache & Link

15 juni 2010 16:34

Grattis till 3:e platsen och nu håller även jag tummarna att du kommer med till SM.

Tråkigt med Lukas! Hoppas verkligen att han blir bra!

Lycka till i helgen! Vi ses där!

http://greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Sanna Tijah Älva Pippi

Sanna Tijah Älva Pippi

15 juni 2010 21:20

Grattis och hoppas ni kommer till SM, det brukar ju skicka flera från EBK.
Men hur var det nu med militärkläderna? Vart är dom, matchade verkligen stövlarna?

Ta hand om Lukas!

http://www.sugarwinds.se

 
Ingen bild

Hyzzmormor

17 juni 2010 21:43

Lycka till i helgen!!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards