Teamredo

Direktlänk till inlägg 22 maj 2011

Bevaknings DM

Av Mariah Andersson - 22 maj 2011 21:16

Idag har jag och Redo varit iväg till Botkyrka för att tävla DM i Bevakning. Igår åkte jag med jobbet till Kolmården så Redo har varit borta från mig hela fredagen och lördagen. Jag fick tillbaka honom 01.15 inatt och imorse ringde klockan 05.00 Lite sisådär uppladdning...


Vi lottade och jag drog sista startnumret, nr 4.

 

Direkt ut i skogen för patrullstigen. Herregud va bra han gick!!! Har gått dåligt på träningen inför DM, Redo har inte känts så där laddad som han brukar. Men idag, med militärkläderna på och alla människor som följde med bakom så kände väl Redo att det var på allvar. Åh det är så härligt att gå bakom honom när han går så!!! Fina vindmarkeringar och två(?!) fantastiska ljudmarkeringar. Det ska bara finnas ett ljud på stigen. Redo kastade sig ut och sedan stod han på tre ben och darrade av upphetsning. Följde ljuden perfekt och inga avbrott. På det andra ljudet blev dock jag lite stressad. I bevakning så tar hunden ljudet och jag meddelar gruppen att jag har en markering. Sedan ska jag själv avbryta, ska hålla i ungefär 1-1½ minut. Eftersom han redan haft ett ljud så hade vi redan gjort allt detta. Man har en maxtid på patrullstigen som är 21 minuter och drar man över den så får man avdrag på taktikdelen som är värt massor med poäng. Så vid andra ljudet avbröt jag lite för tidigt och när vi började gå igen så gång på gång kastade sig Redo ut för markering. Han måste ha tagit ljudet mycket snabbt eftersom figuranten tydligen fortfarande gick därute...

När patrullen var avklarad fick vi direkt höra betygen och kritik från domaren. Jättekul!!! Vi hade fullt på platsliggning och skott, fullt på vind, fullt på ljud och 9,5 på taktik. På ett ställe hade jag gjort en halt då Redo vindade. Han fäste inte och jag fortsatte. 10 meter längre fram var det ett litet terrängskifte där jag då inte gjorde en halt. Jag ansåg att vi redan hade kollat av situationen. Domaren sa att där hade han önskat en halt men som han sa: Hade igentligen kunnat ge dig en 10 på taktiken men måste väl dra på något (med ett skratt). Jag är kanonnöjd!!!


Sedan hade vi spåret. Stackars Redo att ha skit i andra änden på kopplet. Jag gjorde fel förberedelseövning, brukar förvarna honom att: "på denna patrullstig ska du leta spår också". Det gjorde jag alltså inte. Sedan gav jag fel kommandoord... Jag såg direkt när jag startade att han tänkte: patrulla, patrulla!!!!!!! Dvs leta vind och ljud igen... yippie...

Han gick över spåret och vi fick ta det på tillbakavägen. Smällde ut åt rätt håll men åhh så onödigt... Halten gick fint, sitter superkoncentrerat på stillasittande bevakning. Spåret gick jättefint: oerhört torrt där större delen av spåret gick på berghällar och i knastrig torr vitmossa. Han tog alla fyra föremål och inga problem alls. När jag skulle lämna fram föremålan till min spårmottagare så SAKNAS TRÄPINNEN!!!!! Jag har tappat den!!! Jag sliter av mig mössan, svär och har tårar i ögonen. Hur kan man vara så klantig?!?! Jag springer tillbaka för att se om jag tappat den vid slutföremålet eller strax därinnan när jag skuttat över två diken. Hittar den inte och får helt enkelt stå mitt kast. Stackars Redo att ha en sån värdelös förare...   Sömnbristen tog väl ut sin rätt, detta misstag måste man väl göra en gång i sitt liv...( men aldrig mer!)


Sedan var det lydnaden. Redo kändes okoncentrerad, var nog jättetrött. Mycket muskler och ingen hjärna. Ja förutom då på 4 kg apporten som han brilljerade med  .


Till sist direkt ut för att köra uppletande. Kul ruta med brant utförbacke där man skickar så på tillbakavägen blir det uppför för hunden att springa. Redo gjorde det fint, inte med samma höga fart som han brukar och med ett lite snett skick men jag är nöjd. Dock var han nog väldigt trött då han TRAVADE tillbaka med ett föremål... Fick 10 av domaren för det trots allt  

 


Vi tog silvermedaljen på DM Bevakning Uppland och är numera klara för BEVAKNINGS SM!!!!!!! YIPPIE två SM i år!!!!!!!!!!!!!!!


Vann gjorde Merja med sin fantastiska schäfer Dundra. Grattis!!!!

Bild på oss två från SM förra året

 

 
 
Lena Eriksson

Lena Eriksson

22 maj 2011 21:53

Härligt och ett stort GRATTIS från oss alla // Lena och flickorna

http://www.lenashundsida.cybersite.se

 
Ingen bild

Mange

22 maj 2011 22:00

Grattis till silverplatsen :)

 
Jill

Jill

23 maj 2011 05:03

HURRA!!!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Ingen bild

Karin & Soya

23 maj 2011 06:51

Grattis, fantastiska ni! :D

 
Christer&Busa

Christer&Busa

23 maj 2011 09:40

Stort Grattis !
Det däe med att tappa en apport är du inte ensam om jag vet hur förbannad o besviken man blir på sig själv, MAN LÄR ALDRIG GÖRA OM DET.

http://www.christer-busa.bloggplatsen.se

 
Gunvor

Gunvor

23 maj 2011 14:24

Gud vad BRA ni är! GRATTIS!

http://www.roscanailles.info.se

 
Gunilla & John-Åke

Gunilla & John-Åke

23 maj 2011 15:10

STORT GRATTIS! Ni är bara helt fantastiska med två SM-kval på en vecka!!
Kramar till er båda!

http://www.cukids.se

 
Anne-Marie Folkesson

Anne-Marie Folkesson

23 maj 2011 20:45

Snyggt jobbat!

http://STORT GRATTIS

 
Maria

Maria

26 maj 2011 09:23

Härligt! Stort grattis!!

http://www.kennelwalkabout.se

 
Ingen bild

Malin

26 maj 2011 21:25

GRATTIS!!
Ni är ju helt otroliga =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards