Teamredo

Direktlänk till inlägg 13 augusti 2013

Turs utveckling!

Av Mariah Andersson - 13 augusti 2013 11:45

Tänkte skriva lite om hur det går med Tur  

Tur är en alldeles underbar liten malle. Väldigt typisk malle på många sätt, väldigt otypisk på andra. Han är galen, otålig, föremålsbesatt träningsnarkoman. Samtidigt är han mjuk, följsam och ibland faktiskt aningens eftertänksam  . Han kan vara lös överallt - skog och stad, jagar inte djur, fin med människor, respektfull mot katter, läser av andra hundar och anpassar sitt sätt att leka efter den andra hunden...ibland 

Vi var uppe i Umeå denna helg för att hålla kurs i lydnad och brukslydnad. Har ju fått äran att hålla kurs där uppe i flera år nu och det är som alltid jättetrevligt! Detta var första gången Tur fick hänga med på en sån här kurs. Jag är imponerad av hur bra han klarar av att hänga med. Mallar är väl inte direkt kända för att vara med i alla lägen utan ofta ser man dom bara antingen i bur eller på plan. Vi åkte tåg upp, bodde på hotell och på tågresan hem fastnade vi på grund av en översvämmad tunnel. Tågresan hem blev en 15 timmars resa med fullt av djur i den lilla djurvagnen varav en hund som inte var helt trevlig. Tur knöglade ihop sig brevid fötterna på en tant som blev förtjust i mina hundar. När jag skulle iväg till bistron så bara ber jag honom att vänta och han ligger fint med fullt av människor, hundar och lösa katter runt sig. Jag förstår självklart att jag har mycket av detta att tacka Redo för  . Det enda som fortfarande behöver tränas på är att han ska acceptera att jag tränar Redo och andras hundar när han ser på. På fredagen var han upprörd och jag fick sätta honom i bur i klubbstugan. Därifrån hördes upprörda skall och snyftningar stundtals men han gav sig tillslut. På söndagen kunde han sitta med i koppel brevid oss och jag behövde bara säga till honom ett par gånger. Detta måste vi dock lägga mer tid på för jag HATAR hundar som inte kan sitta tyst brevid. Men han bara älskar ju träningen och blir så otålig och avundsjuk. Annars är han alltid helt knäpptyst när han är uppbunden eller sitter i bilen. Svårt att behärska sig när han ser andra träna bara, det är ju faktist orättvist.

Idag körde vi lite busträning. Tror att Tur börjar utvecklas till en riktig apporteringsidiot - precis som Redo  

                     

Idag fick han testa metallapporten för första gången. Skitkul!!!!!! Dock så grep han metallen på fel sida på denna bild så körde sedan lite träning på att gripa på utväg. Fungerade bra och det känns som vi har en fin grund i hans fortsatta apporteringsträning  

I              

 
 
Ingen bild

aja

13 augusti 2013 17:01

Jag tycker att du har väldigt fina hundar. När jag hörde om stoppet på grund av vatten, tänkte jag på dig och hundarna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah Andersson - 9 juni 2014 13:29

  Vi har haft en härlig helg på Enköpings Brukshundklubb när årets Treklubbars-tävling mot Strängnäs BK och Eskilstuna BK gick av stapeln. Redo fick tävla i elitbrukset och Tur fick debutera i lydnadsklass I   .     Tureliten  . Vi fick li...

Av Mariah Andersson - 31 maj 2014 12:49

Idag har jag och Redo tävlat elitlydnad igen. Domarna var Marita Neteborn och Cecilia Lundgren. Idag var det hård bedömning - HÅRD!!!!!!!! Skulle vilja säga att domarna vässade formen att hitta fel inför SM   . Dom dömde HÅRT men rättvist och det ä...

Av Mariah Andersson - 27 maj 2014 22:53

Ikväll har jag och Redo tävlat Elitlydnad i Surahammar. En annorlunda tävling - jag har aldrig gråtit under en tävling tidigare men det gjorde jag ikväll    Vi började med sittande i grupp. Efter halva momentet så hörde jag att det gnällde ute på...

Av Mariah Andersson - 27 april 2014 20:27

Från fredag till söndag har jag och grabbarna varit på läger i barmarksdrag i Strängnäs för Britta Agardh och Birgitta Hoflin. Vi har verkligen nördat ner oss i fysträningens underbara värld.   Vilket fantastiskt läger!!!!!!!!!!! Jag har nog säl...

Av Mariah Andersson - 21 april 2014 20:21

Ja, att hitta balansen i livet är inte alltid lätt! Balans mellan arbetet, hundarnas fysträning och lydnadsträning, bruksträningen och att ta hand om sig själv! Att orka engagera sig fullt ut i alla delar. Om man dessutom blandar in en ung malle i le...

Ovido - Quiz & Flashcards